Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal |

SHARE cerita ini dengan harapan semua yang melihat cerita ini akan mendapat kebaikan pada cerita ini.
Semakin banyak SHARE, maka semakin ramai orang lihat cerita ini, dengan itu semakin banyak kebaikan yang disampaikan.

JANGAN MENANGIS BACA KISAH INI : "Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal"


Mak…..
Terlalu bosan rasa duduk membilang hari..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi..
Rasanya baru semalam mak peluk kite kan. Sejuk syahdu masih terasa lagi nih..

Mak tau tak…….
Itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kite dewasa..
Dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm…rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh..
Nak tinggal kan anak2 mak….. nak tinggal kan dunia fana ni……

Mak macam dah sedia..
Seminggu sebelum tu..
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu..
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..
Kakak pun rasa hairan..
Mak tak penah buat gitu..

Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..
Tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam..
Kekadang siaran indonesia..
Mak terus tekun menganyam..
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan..

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2..
Pastu mak jemur karpet-karpet..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

Paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari..
Ada kat dalam dalam beg..
Ada dalam ASB..
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi..
Ada kat dalam gulung tikar..
Masa tu mak perasan takk..??
Kite gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar..
Kite kata mak ni memang pesenn lama laaa..
Mak cuma gelak jer..
Eeemmm…bahagiaa nya saat ituu..

Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut..
Bila malam tu kiter sampai dari KL..
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk..
Mak tetap takmau pi hospital..
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital..
Tapi kiter berkeras juga pujukk..
Nanti di hospital ada doktor..
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju..
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk..
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit..
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital..

Mak…..
Amponkan kami semua..
Kami nak mak sehat..
Kami sayang mak..
Kami tak mau mak sakit..
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital..
Ampon kan kami yer mak..

Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospital..
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kite..
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak..
Kite kata nak beli kereta..
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duitt..
Kite jawab pula..
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit..
Mak gelak ajerr..

Lepas tu bila kereta kite sampai..
Mak buat kenduri kesyukuran..
Dan kite masih ingat lagi..
Bila kite eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor..
Punya la kite takut..
Kite warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak..
Bila balik sahaja kampong..
Kite cepat-cepat simpan keta dalam garaj..
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek..
Mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kite jawab terlangar pokok bunga..

Mak….
Tujuan kite menipu tu supaya mak tak risau..
Maafkan kite kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar..
Mak, kite menipu mak kan..
Ampon kan kite..

Mak…..
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital..
Nurse tengah balut mak dengan kain putih..
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital..
Mesti mak nampak abang cium dahi mak..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak..
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu..
Mesti mak nampak semua tu kann…kann. .kannn..

Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kite mamandu dalam keadaan separuh sedar..
Adik kat sebelah diam melayan perasann..
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini..
Jalan di depan terasa makin kelam..
Airmata dah tak mampu di tahan..
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kite rela..
Namun alhamdulillah akhirnya kite sampai juga..
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong. …sekosong hati ini..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..
Terasa syahdu dan sayu…dinginnnn..

Mak……
Kite masih ingat lagi..
Kite baca AlQuran kat tepi mak temankan mak..
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan..
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi..
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak..
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..
Mak perasan tak…..?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kite..
Dia kata…"Dikk…jangan nangis…kalau sayang mak jangan buat gitu…jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu..
Lagi laaaa laju airmata ni..
Tapi kite kawal supaya tak menitik atas mak..

Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis..
Kite nangis ni..
Ni kat dlm bilik…baru pukul 4.00 pagi..
Takder orang yang bangun lagi..
Kite dengar nasyid tajuk "anak soleh" kite sedih..
Kite rindu kat mak….!
Takpa la..
Nanti bila kita selesai solat subuh..
Kite baca yassin untuk mak..
Mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya..
Semua anak2 mak mengelilingi mak..
Menatap wajah mak buat kali terakhir..
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja..
Mak rasa tak..
masa tu kite sentuh dahi mak..
Kite rasa sejukkkk sangat dahi makk..
Kite tak mampu nak cium mak..
Kite tak daya..
Kite tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar..
Air mata kite tak boleh tahan..
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak..
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak..

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah..
Akak pula dah terkulai dalam pelukan makcik..
Badan akak terasa panas..
Makk..
Anak mak yang seorang tu demam..

Mak tauu…
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..

Mak…..
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi..
Begitu terasa kehilangan mak..
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata..
Dan sampai satu tahap..
Masa tu malam jumaat selepas maghrib..
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan..
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi..
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu..
Tangisan tak dapat dibendung..

Mak tauu…
Kite cuba bertahan..
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda..
Kite rasa nak telefon mak..
Nak cakap dengan mak..
Anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kite telefon kampong..
Kite cakap dengan kakak..kite nangis lagi..
Puas la kakak memujuk kite..
Akak kata…"tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak pon nangis..

Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati..
Rasa nyilu sangat..
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni..
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma..
Hanya sedekah al-fatihah kite berikan..

Mak….
Cukup la sampai sini dulu..
Kawan kite dah ketuk pintu bilik tu..
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid..
Selalunya, kite yang bawak mak naik motor kan...
Kali ni kite jalan kaki dengan kawan pulak..
Esok kite ingat nak tulis surat kat ayah pula..
Mula2 kite tak tau nak hantar mana surat nih..
Pastu kawan kite bgtau..
Simpan je buat kenangan..
Kite cuma tau alamat ni aje..
Takper yer mak…k
Kite kasi orang lain baca..
Kite stop dulu..
Sebab kawan kite dah lama tunggu tu..
Akhir kata untuk mak..
I LOVE YOU SO MUCH !
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kite..
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk univesiti..
Sampai kite boleh rase naik kapal terbang..
Boleh rasa duduk kat negara orang..
Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kite balas..

Sekian terima kasih mak…

Post a Comment

X
Biography


Question: Some Introduction?
Answer: Assalamualaikum, I'm Nurul Nabila Natasya, unofficially 20 years old and you can simply call me Bella. Currently semester 4 university student.
Please do send me question or anything through ASK.FM

Question: Some Interest?
Answer: Kpop, K-drama, K-variety Shows, anime

Question: Some Warning?
Answer: First of all I want to apologize if my blog content annoys any of the readers because I blog random stuff and might mainly about kpop and anime or even song lyrics. And I'm currently an ARMY (BTS fans) so my blog post maybe will have their image on it haha please bear with me juseyoo.

Question: Some Blog Info?
Answer:
Blog Name : Actually α∂αмαитιиє but currently ιѕαиα уαѕнιяσ
Blog Since : March 2011

Template Type : Blogskin
Template By     : Me



X
Heart•Throb

X
Fan Girling Section





Ciel Phantomhive
kuroshitsuji




Gin
Hotarubi no Mori e




Ichijou Raku
Nisekoi




Kirigaya Kazuto
Sword Art Online




Okumura Rin
Ao No Exorcist




Kota Furuya
Kickoff to the Galaxy




Uchiha Sasuke
Naruto




Nice
Hamatora




L Lawliet
Death Note




Sata Kyouya
Ookami Shoujo to Kuro Ouji




Tsuyoshi Naoe
Daily Lives of High School Boys




Usui Takumi
Maid-sama




Yato
Noragami




Yuiga Kakeru
Norn9




Zen Wistalia
Akagami no Shirayukihime
X
Follow

Please do follow ♥




How much longer does the snow have to fall before spring day comes? - Spring Day, BTS

[ ]