Bila Ego Dah Tinggi |

Dalam setiap hubungan mesti ada rintangannya. Kadang-kadang hanya disebabkan sedikit salah faham, suatu hubungan persahabatan terus muram dan suram. Kedua-dua belah pihak tak ada yang nak beralah. Masing-masing ambil keputusan untuk menyepikan diri taknak berdamai.

Tapi lambat laun korang kena juga berjumpa semula dengan dia. Masa tu walaupun luaran korang nampak gembira, rasa janggal tu mesti ada kan? Daripada jadi macam tu, lebih baik cegah sebelum terlambat.
Adat dalam berkawan mesti ada pasang surutnya. Korang mesti pernah jugakkan gaduh merajuk dengan member.


Selidik Puncanya
Bila hubungan persahabatan korang tu dah terlalu rapat, kemunculan konflik pasti akan memberikan tamparan hebat, lebih-lebih lagi bila bersangkutan dengan kepercayaan. Diri akan rasa dikhianati.
Contohnya, kes rebut boyfriend/girlfriend dan persaingan merebut jawatan kat sekolah.
Lebih baik korang kenal pasti dulu punca salah faham tersebut dan selesaikan dengan berhemah.


Musuh Jangan Dicari
Bila dah berlaku perang dingan, korang dengan automatiknya sebolah-boleh akan nak mengelak daripada berjumpa dengan kawan korang tu kan? Ada je rasa nak marah kan.
Masalahnya, mampu tak korang kawal emosi supaya orang lain di sekeliling tak terkena tempias kemarahan korang tu? Bak kata pepatah. "Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari."


Acuh Tak Acuh
Masalah tak akan selesai kalau kedua-dua belah pihak bersikap keras kepala, asyik rasa diri dia betul je. Padahal, bila konflik tu berlarutan sampai bertahun-tahun, dah terlambat untuk bertindak.
Waktu tu baru tahu nak menyesal. Lebih baik korang jernihkan keadaan kembali dengan cepat sebelum ia menjadi tepu.


Luahkan Yang Terpendam
Elakkan daripada sindir-manyindir dan fitnah. Mungkin korang rasa puas bila buat macam tu tapi sebenarnya tindakan korang tu hanya memburukkan lagi keadaan. Tindakan paling bijak ialah bersemuka dengan kawan korang tu dan luahkan segala isi hati yang terpendam. Peperangan mungkin berlaku, tapi tu lebih baik kerana korang akan lebih hargai kawan.


Berani Tanggung Risiko
Memang betul, setiap orang mesti akan rasa takut dan tak yakin untuk mulakan proses berbaik semula. Mungkin takut dengan reaksi yang bakal diterima daripada sebelah lagi pihak.

Walau apa pun, tulah risiko yang terpaksa korang hadapi demi nak selamatkan hubungan persahabatan korang. Kalau kedua-dua belah pihak masih nak berkeras hati, masalah takkan selesai.
Pedulikan je apa reaksi dia, asalkan korang dah buat perkara patut iaitu dengan meminta maaf.
Sekarang terpulang kepada kawan korang tu nak maafkan atau tak.
Orang yang mengalah belum tentu kalah.

Blogger Yumida Huda said on Sunday, February 24, 2013 11:25:00 am  

memang..klo ego tggi..mana2 masalah pn xkan selesai


Blogger Farah Waheda Wahid said on Sunday, February 24, 2013 3:43:00 pm  

susah bila deal dengan orang yang ego ni dear...sedangkan kalau ikutkan x tegur 3 hari pun dah kira x bagus kan?


Blogger Choi•Minhoヅ™ said on Sunday, February 24, 2013 5:55:00 pm  

tau takpaa.


Blogger anamizu said on Sunday, February 24, 2013 6:00:00 pm  

comelnye blog.. kemas.. pastu laju je loading.. eeee comelnye! comelnye! comelnye! hehe




slm kenal.
ana


Blogger Seneorita Baharin said on Monday, February 25, 2013 9:41:00 am  

nice entry dear..betol tu kalau terlalu ego last2 memakan diri kan..rugi spe yg ego neh..

Post a Comment

X
Biography


Question: Some Introduction?
Answer: Assalamualaikum, I'm Nurul Nabila Natasya, unofficially 20 years old and you can simply call me Bella. Currently semester 4 university student.
Please do send me question or anything through ASK.FM

Question: Some Interest?
Answer: Kpop, K-drama, K-variety Shows, anime

Question: Some Warning?
Answer: First of all I want to apologize if my blog content annoys any of the readers because I blog random stuff and might mainly about kpop and anime or even song lyrics. And I'm currently an ARMY (BTS fans) so my blog post maybe will have their image on it haha please bear with me juseyoo.

Question: Some Blog Info?
Answer:
Blog Name : Actually α∂αмαитιиє but currently ιѕαиα уαѕнιяσ
Blog Since : March 2011

Template Type : Blogskin
Template By     : Me



X
Heart•Throb

X
Fan Girling Section





Ciel Phantomhive
kuroshitsuji




Gin
Hotarubi no Mori e




Ichijou Raku
Nisekoi




Kirigaya Kazuto
Sword Art Online




Okumura Rin
Ao No Exorcist




Kota Furuya
Kickoff to the Galaxy




Uchiha Sasuke
Naruto




Nice
Hamatora




L Lawliet
Death Note




Sata Kyouya
Ookami Shoujo to Kuro Ouji




Tsuyoshi Naoe
Daily Lives of High School Boys




Usui Takumi
Maid-sama




Yato
Noragami




Yuiga Kakeru
Norn9




Zen Wistalia
Akagami no Shirayukihime
X
Follow

Please do follow ♥




How much longer does the snow have to fall before spring day comes? - Spring Day, BTS

[ ]