Katakan Tidak Pada Perut Buncit ! |


Masalah perut buncit memang boleh mengganggu perasaan perempuan, kan?
Ya lah, ia seolah-olah mengurangi kesempurnaan penampilan. Nampak macam huduh jer! 
Frust menonggeng dibuatnya bila dah cuba macam-macam untuk menghilangkannya, tapi tetap tak berhasil.
Hurmm... macam mana nie?

Ada 6 fakta tentang lemak perut yang perlu kita ketahui!

1. Apakah itu “Lemak Perut”?
Perut buncit atau gendut berpunca daripada lemak visceral yang berada di antara internal organs dan torso.
Jika seseorang memiliki lemak visceral secara berlebihan dalam tubuhnya, jadi dia akan menderita obesiti sentral atau memiliki perut buncit.

2. Penyebab Lemak Perut
Perut berlemak disebabkan oleh lebihan kalori dan perubahan hormon. Untuk itu, mulakanlah pengambilan makanan sihat dan bersenam secara rutin.

3. Perbandingan Pinggang ke Pinggul
Kebanyakan orang beranggapan bahawa orang yang memiliki perut tidak rata pasti mengalami obesiti.
Perkara ini tidak benar sama sekali ok? Lemak visceral yang berlebihan tidak elok bagi kesihatan jantung dan boleh menyerang siapa saja, baik yang bertubuh langsing mahu pun gemuk. Cara untuk menentukan jumlah lemak perut yang dimiliki adalah dengan membahagi ukuran titik terkecil pinggang dengan ukuran terlebar pinggul. Untuk memastikannya, sebaiknya kita berjumpa dengan pakar pemakanan.

4. Lemak Perut Lebih Buruk dari Lemak Lainnya
Pada tubuh manusia terdapat lemak subkutan (lemak di bawah jaringan epidermins) yang umumnya kelihatan di lengan dan bahagian punggung, serta lemak visceral yang nampak di perut. Namun, ternyata lemak visceral atau lemak perut jauh lebih berbahaya bagi tubuh kerana selain sukar dihilangkan, ia juga boleh menyebabkan penyakit kardiovaskular, diabetes, dan kanser. Sedangkan lemak subkutan menyebabkan tubuh kelihatan menggelambir dan umumnya boleh dilenyapkan dengan aktiviti fizikal.

5. Mencegah Pembentukan Lemak Visceral
Lemak visceral dapat dicegah dengan menjaga pola makan sihat, mengurangkan stres dengan bermeditasi dan banyakkan meminum air masak untuk mengeluarkan garam/peluh dari tubuh. Pengambilan makanan seperti oat, roti gandum, beras merah, sayuran hijau, buah, kacang, ikan dan sebagainya. Elakkan makanan tinggi gula dan yang digoreng seperti bijirin bersalut gula dan gorengan. Liposuction atau operasi sedut lemak bukanlah cara efektif untuk membakar lemak visceral. Tapi hanya bermanfaat menghilangkan lemak subkutan dan tentunya bedah plastik ini amat berbahaya bagi kesihatan tubuh terutama organ internal.

6. Cara Mendapatkan Perut Rata
Menurut kajian Sains, setiap orang memiliki perut six pack , namun tidak semua dapat dilihat secara fizikal kerana longgokan lemak yang menimbun kat perut. Untuk mendapatkan perut rata yang menawan, salah satu kuncinya adalah melalui fitness dan pola makan sihat yang seimbang. Kita harus memiliki pola makan dan cuba seimbangkan pengambilan protein, serat serta air di dalam tubuh mencukupi.

Ingat, nak kurus bukannya dengan cara menyiksa diri tahan lapar tak tentu pasal.
Kalau setakat diet je takde function langsung. Rajinkan diri tu pergi bersenam. 

Blogger mailey jayley said on Saturday, January 19, 2013 3:09:00 pm  

yes !! kata kan tidak ! ! hehe perut mai pun buncit now tp x teruk sgt la . . petua kwn mai , sapukan campuran limau purut + kapur sirih & gosok kat perut . . :)


Blogger Aireyn Ashra ツ said on Sunday, January 20, 2013 11:01:00 pm  

saya kurus takdela buncit pulak . huhu tapi biasa mmg cmtulah org buat kan klau buncit . hee ;)


Blogger sabella mohamad said on Monday, January 21, 2013 12:10:00 pm  

TAK NAK PERUT BUNCIT !! haha . thanks sharing dik ^^


Blogger IMELDA MD.RIZAN said on Tuesday, January 22, 2013 5:15:00 pm  

Thnks 4 sharing this..
best of luck to u dear..


Blogger Rien Rose said on Thursday, January 24, 2013 1:37:00 am  

bgn tubi setiap hari.. insyallah xde bncit.. hehe

Post a Comment

X
Biography


Question: Some Introduction?
Answer: Assalamualaikum, I'm Nurul Nabila Natasya, unofficially 20 years old and you can simply call me Bella. Currently semester 4 university student.
Please do send me question or anything through ASK.FM

Question: Some Interest?
Answer: Kpop, K-drama, K-variety Shows, anime

Question: Some Warning?
Answer: First of all I want to apologize if my blog content annoys any of the readers because I blog random stuff and might mainly about kpop and anime or even song lyrics. And I'm currently an ARMY (BTS fans) so my blog post maybe will have their image on it haha please bear with me juseyoo.

Question: Some Blog Info?
Answer:
Blog Name : Actually α∂αмαитιиє but currently ιѕαиα уαѕнιяσ
Blog Since : March 2011

Template Type : Blogskin
Template By     : Me



X
Heart•Throb

X
Fan Girling Section





Ciel Phantomhive
kuroshitsuji




Gin
Hotarubi no Mori e




Ichijou Raku
Nisekoi




Kirigaya Kazuto
Sword Art Online




Okumura Rin
Ao No Exorcist




Kota Furuya
Kickoff to the Galaxy




Uchiha Sasuke
Naruto




Nice
Hamatora




L Lawliet
Death Note




Sata Kyouya
Ookami Shoujo to Kuro Ouji




Tsuyoshi Naoe
Daily Lives of High School Boys




Usui Takumi
Maid-sama




Yato
Noragami




Yuiga Kakeru
Norn9




Zen Wistalia
Akagami no Shirayukihime
X
Follow

Please do follow ♥




How much longer does the snow have to fall before spring day comes? - Spring Day, BTS

[ ]