Apa itu kawan baik |

Nak share cerita sikit nie, Ada yang sudi nak baca tak? Kalau takda takpa. *merajuk*
Hari ni kite nak share sikit dekat korang semua pasal sesuatu yang hari-hari kita lalui.
Apa dia? Haa~ pasal sahabat lah.
Apa makna sahabat bagi korang? Apa faedahnya ada sahabat ni? Apa sahabat boleh buat untuk kita?
Semua orang dalam dunia ni mesti ada sahabat kan? atau panggilan yang biasa kita dengar 'BFF'.


Tu sabda Rasulullah s.a.w. Macam mana dengan korang? Ape makna sahabat bagi korang? Bagi kite, sahabat adalah orang yang ada bila kite susah dan senang, ada bila kite jatuh atau naik, sentiasa ada dengan kite bila-bila kite perlu kan diorang dan sentiasa berkongsi suka duka sama-sama. Itu lah sahabat sejati bagi kite. Tapi zaman sekarang susah nak cari orang macam tu. Kite ada kawan baik. Semua orang ada kawan baik  Tapi kite tak tahu dia ada tak bila kite susah atau memerlukan dia. Ternyata sudah terang, tak payah nak bersuluh-suluh lagi. Kite ada kawan yang macam tu. Diorang sahabat yang baik. Tapi itu sahabat, bukan sahabat sejati. Alhamdulillah. Walau apa pon, kite kene tetap bersabar kalau disakiti sebab kita semua ni manusia biasa yang selalu buat silap. Teruskan je hidup macam biasa. Betol tak?

Allah sayang semua hambaNya. Dia kurniakan kita ramai kawan. Dan kita kene pandai pilih kawan yang betul-betul mampu jadi sahabat sejati kita, yang mampu bersama kita tika senang susah. Sentiasa ada bila diperlukan. I admit, kite pun bukan seorang kawan yang baik sangat. Tapi kite cuba menjadi yang terbaik untuk semua kawan-kawan kite. Semua orang nakkan kawan yang ada dengan dia tiap masa walaupun berjauhan. Macam tu jugak kite. Kite bukan nak kecik kan hati siapa-siapa. Tapi ternyata kite belum ada teman yang betul-betul sejati. Sahabat sejati? Mungkin selama ni kite hanya mempunyai sahabat yang semua orang boleh cari. Kite pun mudah mendapat sahabat kerana kite seorang yang peramah lah jugak kot la agaknye. Tapi ape yang kite nak SAHABAT SEJATI. Kite belum jumpa siapa sahabat sejati kite yang sebenarnya. Sahabat yang bersama aku selama ni hanya dikatakan sahabat :) Pesanan yang kite ingat sampai mati adalah jangan terlalu utama kan kawan. Ibu dengan Ustazah banyak pesan macam tu.

Sekarang kite sedar sahabat ni tak selalu ada bila kita perlu kan mereka. Pesan kite, kita jangan agungkan sangat sahabat kita sebab walau berpuluh-puluh, walau berbelas-belas tahun pun berkawan. Tak mustahil mereka boleh berubah hati. Bak kate orang tua, Gunung-ganang pun boleh hancur, apetah lagi hati manusia yang lembut. Sekarang kite dah jumpe sahabat terbaik kite iaitu Ibu Ayah. Diorang yang selalu ada bila kite susah, bila kite senang dan bila kite memerlukan. Masing-masing dah besar kan. Boleh nilai orang. Nilai lah kawan kita macam mana yang dirasakan terbaik untuk diri sendiri. =)

mintak maaf lah kalau ada yang terasa. Takde kena mengena dengan sape-sape pun. Ni cuma pendapat dari diri kite yang kite rasa boleh dikongsikan bersama.

A relationship is not how long we been togther,
Not how much we give or take,
Not how many time we talk,
Its all about how we value each other.

Hati-hati jika anda mempunyai sahabat seperti ini:
sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.

sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.

sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.

sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka pesta , suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan.



Blogger Nizam Ijam said on Wednesday, November 07, 2012 11:27:00 am  

cari sahabat yang boleh bimbing kita kejalan yang lebih baik...

saya dah update.. jom check


Blogger Ezza Najihah said on Friday, December 14, 2012 12:59:00 pm  

Insyallah awak akan dapat sahabat yang betul betul sejati Nurul <3 ~ Hehe


Anonymous outbound malang said on Monday, December 17, 2012 11:07:00 am  

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

Post a Comment

X
Biography


Question: Some Introduction?
Answer: Assalamualaikum, I'm Nurul Nabila Natasya, unofficially 20 years old and you can simply call me Bella. Currently semester 4 university student.
Please do send me question or anything through ASK.FM

Question: Some Interest?
Answer: Kpop, K-drama, K-variety Shows, anime

Question: Some Warning?
Answer: First of all I want to apologize if my blog content annoys any of the readers because I blog random stuff and might mainly about kpop and anime or even song lyrics. And I'm currently an ARMY (BTS fans) so my blog post maybe will have their image on it haha please bear with me juseyoo.

Question: Some Blog Info?
Answer:
Blog Name : Actually α∂αмαитιиє but currently ιѕαиα уαѕнιяσ
Blog Since : March 2011

Template Type : Blogskin
Template By     : Me



X
Heart•Throb

X
Fan Girling Section





Ciel Phantomhive
kuroshitsuji




Gin
Hotarubi no Mori e




Ichijou Raku
Nisekoi




Kirigaya Kazuto
Sword Art Online




Okumura Rin
Ao No Exorcist




Kota Furuya
Kickoff to the Galaxy




Uchiha Sasuke
Naruto




Nice
Hamatora




L Lawliet
Death Note




Sata Kyouya
Ookami Shoujo to Kuro Ouji




Tsuyoshi Naoe
Daily Lives of High School Boys




Usui Takumi
Maid-sama




Yato
Noragami




Yuiga Kakeru
Norn9




Zen Wistalia
Akagami no Shirayukihime
X
Follow

Please do follow ♥




How much longer does the snow have to fall before spring day comes? - Spring Day, BTS

[ ]